Izaberi pregled

Pregled tjedna


<listopad 2013>
pusčpsn
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910

 izdavačka djelatnost
 izložba
 događanje
 skup
 ostalo

Pregled mjeseca

Pregled godine

Izložba

Utorkom u galeriji / Fast Forward: Matej Bosnić

Galerija umjetnina

mjesto održavanja: Galerija umjetnina, Ulica kralja Tomislava 15, Split
datum početka/završetka: 14.10.2013. / 14.10.2013.
otvorenje: 20 sati
organizator: Galerija umjetnina, Split

U utorak, 15. listopada, u 20 sati, u Galeriji umjetnina u Splitu, u ciklusu 'Utorkom u Galeriji / Fast Forward', predstavlja se Matej Bosnić. Autorica predgovora je studentica povijesti umjetnosti Martina Vuković.

Rad Mateja Bosnića temelji se na nekonvencionalnoj uporabi svjetla, pri čemu glavnom interesnom području pridodaje komponentu mističnosti. Prisutnost svjetlosti u svakodnevnici svjedoči ulogu nečeg vječnog i nepromjenjivog, no u izložbi pod nazivom Nafta ta se uloga mijenja i propituju se dosezi njezine moći - ona postaje principom nebrojenih mogućnosti. Iako često upitne estetske kvalitete i načina primjene u postmodernom društvu, neonska svjetla polovinom prošlog stoljeća bivaju prepoznata kao medij koji, kada je izvučen iz primarne funkcije, ne mora nužno simbolizirati energičnost, dinamičnost i vitalnost urbanog života.
 


Shodno tome, epitet vizualnog uznemiravanja nestaje - Nafta nas, ironično, uvodi u kontemplativnu atmosferu. Kombinirajući neonske cijevi sa zlatno-srebrnom folijom i paus-papirom, koji poprima ulogu difuzora zategnutog na četiri drvena okvira, umjetnik materijalizira dobiveno osvjetljenje i mijenja sveukupnost ostalih fenomena koji su podređeni djelovanju svjetlosti. Redukcijom galerijskog prostora na svjetlosni minimum, tj. uvođenjem mraka kao suštinske opozicije svjetlu, Bosnić propituje granice samog rada kao i (ne)mogućnost potpune kontrole nad kreiranjem njegove konačne kompozicije.

Utjecaj svjetlosne instalacije na prostor, kao i na samog promatrača, neizvjestan je tijekom čitavog procesa realizacije rada pa tako umjetnikova uloga nepokretnog pokretača zaduženog za stvaranje početnih uvjeta nikada ne garantira točnost pri predviđanju posljedica njihova djelovanja. Uz paralelne linije industrijske prirode, vidljive tek posredovanjem pozadinskog osvjetljenja u zamračenom ambijentu, sasvim slučajno se pojavljuje potez kista na platnu kao dokument nečeg humanijeg i osobnijeg. Aluzija na umjetnički/autorski čin dodatno je istaknuta jedinstvenom linijom koja nadvladava neprirodni lom, čineći ovu prostornu instalaciju bližom slikarstvu nego ijednom drugom umjetničkom mediju. Upravo tu leži glavna Bosnićeva motivacija da se bavi light artom: nešto što bi mogli nazvati greškom umjetnik poima kao nadahnjujući trenutak, kao izazov. Neukrotivost svjetla, njegova fenomenološka pri¬roda i gotovo apsolutna moć da razotkrije pregršt skrivenih svjetova iznova rađa fascinaciju. (Martina Vuković)