Izaberi pregled

Pregled tjedna


<travanj 2013>
pusčpsn
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345
6789101112

 izdavačka djelatnost
 izložba
 događanje
 skup
 ostalo

Pregled mjeseca

Pregled godine

Izložba

Frane Baće / Iz obiteljske zbirke

Galerija Prica

mjesto održavanja: Galerija Prica, Trg Matice hrvatske 6, Samobor
datum početka/završetka: 09.04.2013. / 28.04.2013.
otvorenje: u 20 sati
radno vrijeme: utorak - četvrtak: 9 - 15 sati; petak: 13 - 19 sati; subota i nedjelja: 10 - 13 sati; ponedjeljkom zatvoreno
organizator: Galerija Prica

Bodulka u profilu

Izložbu je osmislio povjesničar umjetnosti Guido Quien, u suradnji s Nikolinom Mahović, kustosicom galerije «Prica». Razložnim izborom iz obiteljske zbirke Mile i Miše Baće, umjetnikove kćerke i sina, najpotpunije do sada predstavljen je i vrednovan opus i poetika Frene Baće. Izložba je tim dragocjenija što je na temelju tih sačuvanih radova osvijetljena i slikarska i grafičarska dionica umjetnika kojemu su dva puta u požaru uništeni mnogi radovi. Dosadašnji autori tekstova o Baći bilježili su teškoće pri rekonstruiranju cjelovitosti njegovog izraza.

Slikar i grafičar Frane Baće (Pakoštane, 3. X. 1911. – Zagreb, 28. V. 1993.) gimnaziju je završio u Splitu, a Akademiju likovnih umjetnosti 1934. godine u Zagrebu. Bio je vrstan pedagog, organizator i aktivan djelatnik ULUH-a. Bio je profesor na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, na odsjeku grafike, od 1956. do 1982. godine, gdje je, zajedno s Marijanom Detonijem 1956., osnovao Grafički odjel s dodiplomskim i postdiplomskim studijem. Uz Vilka Glihu i Ivana Švertaseka suosnivač je Radionice za obradu plemenitih metala pri Školi primijenjenih umjetnosti u Zagrebu. Uz grafiku i slikarstvo bavio se dizajnom stakla, obradom plemenitog metala, ilustracijama i opremom knjiga. Posthumno su mu organizirane tri samostalne izlože, a za života je izlagao na mnogobrojnim skupnim izložbama u zemnlji i inozemstvu.

U tekstu kataloga izložbe, nakon određenja i analize Baćinih tematskih cjelina, te očitanja tragova suvremenosti u radovima tog figurativnog umjetnika, Guido Quien zaključuje: Frane Baće nije umjetnik radikalnih promjena, niti njihovih ranih najava. Umjetnik je tradicionalnih korijena i postupnog te razložnog usvajanja suvremenog oblikovnog rukopisa. Doživljajno usidren u zavičajnom podneblju (vedute, marine, krajolici, likovi ribara i bodulki) i opremljen vrsnim likovnim obrazovanjem (J. Kljaković, Lj. Babić, V. Becić, T. Krizman te studijska putovanja u Prag i Dresden), ostao je figurativni slikar i grafičar poetskih sklonosti, dok je dramatskim rukopisom očitovao iskustvo rata (ilustracije za poemu «Jama). Pojavnost je stilizacijom privodio u zamišljajni prostor, pa je ponekad, težeći bitnim odrednicama viđenog, došao do praga apstrakcije. Frane Baće pripada širokom, manje isticanom, tradicionalnijem a ipak svojstvenom i nezaobilaznom nizu hrvatskih umjetnika dvadesetog stoljeća, koji su suvremenost otkrivali na putanji kontinuiteta.