Izaberi pregled

Pregled tjedna


<travanj 2013>
pusčpsn
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345
6789101112

 izdavačka djelatnost
 izložba
 događanje
 skup
 ostalo

Pregled mjeseca

Pregled godine

Izložba

Josip Vaništa / Ukidanje retrospektive

Muzej suvremene umjetnosti

mjesto održavanja: Muzej suvremene umjetnosti, Avenija Dubrovnik 17, Zagreb
datum početka/završetka: 25.04.2013. / 16.06.2013.
otvorenje: 19 sati
radno vrijeme: utorak - petak i nedjelja: 11 - 18 sati; subota: 11 - 20 sati; ponedjeljkom i praznikom zatvoreno
autor stručne koncepcije: Nada Beroš, viša kustosica MSU-a
autor likovnog postava: Postav izložbe: Nenad Fabijanić, d.i.a.; Vizualno oblikovanje: Studio Bilić-Müller
organizator: Muzej suvremene umjetnosti

Izložba predstavlja jedinstveni rukopis Josipa Vanište, crtača, slikara, pisca...

Josip Vaništa (Karlovac, 1924.) jedan je od posljednjih velikih aktivnih umjetnika neoavangarde. Posljednjeg desetljeća, osim domaćih stručnjaka, tu ocjenu često izriču i ugledni strani kustosi i kritičari, prepoznajući Vaništu na međunarodnoj umjetničkoj sceni, osobito kroz njegovo djelovanje u kultnoj umjetničkoj grupi Gorgona (1961-1966), kao jednog od rodonačelnika konceptualne umjetnosti u svijetu. Ovoga proljeća u tu će se tvrdnju moći uvjeriti i široka publika na izložbi u Muzeju suvremene umjetnosti Zagreb, od 25. travnja do 16. lipnja 2013.

Izložba polazi od pretpostavke da je Vaništin opus u hrvatskoj povijesti umjetnosti i kritici uglavnom interpretiran kroz dva ključa, koja su se međusobno dokidala ili prešućivala. Na njegov se opus gledalo kroz prizmu umjetnikove radikalne gorgonske misli i prakse, ili se pak u središte stavljao autorov rafinirani slikarski opus, koji karakterizira suspregnuta gesta, minimalistički pristup i duboko poštivanje slikarske tradicije. Jedan od ciljeva izložbe jest pokazati da ta dva ključa otvaraju ista vrata, pripuštaju nas u isti tankoćutni svijet erudita i umjetnika. „Dvojica Vanište“ nisu ništa drugo doli kompleksni autor koji duboko promišlja svoju poziciju dok djeluje kao umjetnik, pisac, intelektualac i čovjek, supostojeći s onim drugim autorom koji post festum, ponekad i nekoliko desetljeća poslije, tumači, integrira ili dezintegrira postojeće. Taj „drugi Vaništa“ promatra „izvana“ i „s distance“ vlastiti opus, preuzevši ulogu kritičara, pisca, kustosa, urednika...

Izložba nema retrospektivni ni reprezentacijski karakter. Dapače, ona ukida retrospektivu kao muzeološku kategoriju i konvenciju. Izložba nastoji komornošću i discipliniranošću korespondirati s duhom tog samozatajnog, asketskog umjetnika. U desetak izložbenih segmenata – Rani crteži; Misli za mjesece; Ukidanje perspektive; Prijedlozi, projekti, korespondencija sa stranim umjetnicima; Pisma (Radoslava Putara i dr.); Gorgona; Kolektivna legitimacija; Sateliti ili adherenti Gorgone; Postgorgona; Polaganje; Filmovi; Dokumentacija života i djela drugih umjetnika i autora (Leo Junek, Milan Steiner, Josip Crnobori); Portreti umjetnika; Izvolite prisustvovati (dokumentacija o Vaništinim izložbama), provlači se zajednička nit bez obzira je li riječ o crtežu, slici, zapisu, instalaciji ili pismu prijatelju. Eliptični izraz, svođenje na najbitnije, težnja prema oskudnosti... upućuju na Vaništin temeljni postupak redukcije, izostavljanja, potrebe suočavanja s prazninom kao filozofskom kategorijom.

Ova će izložba, i njezina prateća publikacija, svojevrsna „knjiga umjetnika“, nastojati predstaviti taj jedinstveni rukopis Josipa Vanište, crtača, slikara, pisca... Naslov izložbe Ukidanje retrospektive referira se u prvom redu na naslov Vaništinog objekta-stola „Ukidanje perspektive“, koji se lako može protegnuti i na druge njegove radove, osobito crteže. Odnosi se istodobno i na Vaništino simboličko ukidanje vremenske i prostorne perspektive, pa time i retrospektive kao općeprihvaćenog medija predstavljanja umjetničkih opusa.

Kustosica: Nada Beroš, viša kustosica MSU-a
Postav izložbe: Nenad Fabijanić, d.i.a.
Vizualno oblikovanje: Studio Bilić-Müller