Izaberi pregled

Pregled tjedna


<ožujak 2013>
pusčpsn
25262728123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567

 izdavačka djelatnost
 izložba
 događanje
 skup
 ostalo

Pregled mjeseca

Pregled godine

Izložba

Radnička galerija / Sandro Đukić / Body Double u Radničkoj galeriji



mjesto održavanja: Radnička galerija, Radnička cesta 22, Zagreb
datum početka/završetka: 21.03.2013. / 21.04.2013.
otvorenje: u 19 sati
organizator: Radnička galerija

U Radničkoj galeriju u Zagrebu, u četvrtak, 21. ožujka, u 19 sati, otvara se izložba pod nazivom 'Body Double' multimedijalnog umjetnika Sandra Đukića. Izložba ostaje otvorena do 21. travnja.

Prijateljstvo Sandra Đukića (Zagreb, 1964.) i Tomislava Gotovca alias Antonija Lauera (Sombor, 1937. – Zagreb, 2010.) otpočelo je u Zagrebu, sredinom 1980-ih, na šanku Muzeja suvremene umjetnosti. Umjetnici različite dobi, no istovjetnih senzibiliteta i svjetonazora uskoro postali dio iste likovne scene, pa su više puta zajedno izlagali. Trajno ih je povezalo kino, u kojem bi naletjeli jedan na drugoga, poslije kasnih projekcija. Filmovi su tako završavali noćnim šetnjama i dugim razgovorima u Đukićevu ateljeu. Gotovac je zacijelo motrio svoj odraz u ludičkoj naravi mladoga kolege koji je bliske mu poruke prenosio novim medijima.

Godine 2005. Đukić je zamolio prijatelja da stane ispred njegove kamere. Foto seansa je, očekivano, preobražena u svojevrsni performans osebujnog umjetničkog para, u konačnici kojeg je nastalo 510 portreta. Pronicavi redatelj ove akcije ponio je ulogu sabirača Gotovčevih intimnih asocijacija. Usporedo s dinamičnim razgovorom o filmu, likovnosti, životu, nastajale su Gotovčeve preobrazbe u galeriju filmskih likova većih od života. ..Đukićevi autoreferencijalni portreti, na kojima se model preobražava u likove preuzete iz njegove filmofilske cornucopie, zrcale Gotovčev credo – 'sve je to movie'.

(..) Novi nastavak kontrapunkta Đukić-Gotovac prikazan u Radničkoj galeriji, u kojem autor izložbe sučeljava beskompromisne portrete ostarjelog muškog lika tradicionalnim aktovima Zbirke Hanžeković, najživlja je predodžba Gotovčeva svjetonazora.


Tom Gotovac, koji se usprkos građanskom podrijetlu trajno osjećao kao usamljenik s društvenog ruba, provocirao je estetske i etičke zakone svijeta u kojem je 'moralno vrijedno samo ono što stvarno društvo osuđuje'. Gotovac posthumno, posredstvom živoga Đukića, i u ovoj prilici anarhično provocira kult ljepote i mladosti autoerotskom pornografijom i parodiranjem samoga sebe. 'Bio je istog mišljenja kao i ja, da je u promijenjenoj društvenoj paradigmi, nakon svih tranzicijskih procesa, došlo do rekolonizacije tijela. Da se danas možda i više nego prije vodi borba za pravo na vlastito tijelo,' objasnio je Đukić. Naizgled paradoksalno, a opet u vezi s Gotovčevom sklonošću da miri suprotnosti, Đukićev kustoski i umjetnički postupak predstavlja preminulog mu prijatelja kao baštinika starih majstora i protagonista Hrvatske moderne.

Konačno, njih Gotovac i spominje kao najveće uzore. Kontradiktorna pozicija lucidno je opisana Đukićevim naslovom izložbe – Body Double. Istoimeni kultni triler Briana de Palme bavi se zamjenama identiteta, dvojnošću. De Palma ne preže od retorike eksploatacijskog filma i koristi ready-made metodu uključivanja drugoga filma u vlastiti rad. Oba su pristupa bliska Gotovčevom kritičkom izjednačavanju visokog i niskog žanra, za kojim je posezao desetljeće prije posmodernističkih praksi. (..)

Sandro Đukić rođen je 1964. u Zagrebu, gdje je 1989. diplomirao na Akademiji likovnih umjetnosti (klasa prof. Đuro Seder). Kao gostujući i redovni student 1989. -1993. pohađao je Umjetničku akademiju u Düsseldorfu, najprije u klasi Nam June Paika, a zatim Nan Hoover. Na istoj je ustanovi 1993. - 1994. pohađao majstorski studij (prof. Nan Hoover).Izlagao na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Kao predavač sudjelovao na više domaćih i međunarodnih simpozija. Član je HDLU-a i ZUH-a.