Izaberi pregled

Pregled tjedna


<studeni 2012>
pusčpsn
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789

 izdavačka djelatnost
 izložba
 događanje
 skup
 ostalo

Pregled mjeseca

Pregled godine

Izložba

Julije Klović - najveći minijaturist renesanse

Galerija Klovićevi dvori

mjesto održavanja: Galerija Klovićevi dvori, Jezuitski trg 4
datum početka/završetka: 08.11.2012. / 20.01.2013.
otvorenje: 19 sati

U četvrtak, 8. studenog, s početkom u 19 sati, u Galeriji Klovićevi dvori, otvara se izložba 'Julije Klović - najveći minijaturist renesanse'. Ovom izložbom koja ostaje otvorena do 20. siječnja, Galerija Klovićevi dvori obilježava tridesetu obljetnicu uspješnoga djelovanja.
 

Najveći minijaturist renesansnoga razdoblja Juraj Julije Klović (1498. – 1578.) u svoje je doba stekao glas i poštovanje najvrsnijeg umjetnika. Ta slava, s kojom je neraskidivo povezano i ime njegove domovine, traje stoljećima. Što više, često se spominje kao jedan od najvećih sitnoslikara svih vremena. Prema predaji, toliko je bio vrstan minijaturist da je na noktu palca mogao naslikati cijelu Posljednju večeru. Taj najpoznatiji svjetski umjetnik iz Hrvatske, koji se na nekoliko svojih minijatura potpisao Julio Clovio de Croazia, u Hrvatskoj je prisutan s tek nekoliko djela iako su njegovom rukom iluminirani brojni molitvenici, lekcionari i časoslovi koje su naručivali najugledniji ljudi njegova doba. Tada, a i danas na njih se pazi kao na najveće dragocjenosti. Nekoć su nad njima bdjeli naručitelji, a danas se ljubomorno čuvaju u trezorima najpoznatijih svjetskih knjižnica i muzeja. Javnosti, zapravo, nisu dostupni te ih nije uobičajeno posuđivati izvan mjesta na kojima su nastali.

 Za posudbu Klovićevih djela iz europskih i svjetskih riznica Galerija Klovićevi dvori morala je osigurati specijalne uvjete izlaganja i čuvanja jer je riječ o vrlo osjetljivoj građi 16. stoljeća, koja mora biti u točno propisanim mikroklimatskim uvjetima.

Posljednje dvije godine intenzivno se radilo na tome da nam stignu djela iz svjetskih muzeja i galerija tako da na izložbu iz inozemstva dolaze ukupno 22 Klovićeva rada – 15 crteža i 7 minijatura te 3 originalna kodeksa. Kodeks 'Evangeliarium Grimani' – iluminacije s likovima evanđelista i prizorima iz Kristova života te nizom inicijala, stiže iz Biblioteke Marciane u Veneciji, kodeks 'Libro d’Oro' iz londonskog British Libraryja – njime je Klović počeo rad na nevjerojatnom nizu iluminacija što će vrhunac imati u remek-djelu 'Officium virginis', poznatijem kao 'Časoslov Farnese', rađenom za kardinala Farnesea. Original javnost neće vidjeti jer je pohranjen u New Yorku, Pierpont Morgan Library, i već je unaprijed rezerviran za drugu izložbu. No, vrlo dobar faksimil originalnog kodeksa čuva se u HAZU-u u Zagrebu i stiže u Klovićeve dvore. Još jedan kodeks 'Rylands Latin', takozvani misal Europe i Orijenta, stiže iz glasovite knjižnice The John Rylands Library of  Manchester. Iz Muzeja Louvre uspjelo se pribaviti čak pet djela: čuvenu minijaturu Tri teološke vrline i još četiri crteža. Iz firentinske Galerije Uffizi stiže autoportret Julija Klovića, koji vrlo rijetko napušta galeriju pa je time značajniji njegov dolazak u Zagreb, kao i još šest Klovićevih djela.

U Hrvatskoj se Klovićeva djela nalaze u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici (dva crteža: Uskrsnuće i Madona del silenzio ili Bogorodica s usnulim Isusom, nastao po uzoru na Michelangela), u Kabinetu grafike HAZU (crtež Judita i Holoferno), u Hrvatskomu restauratorskom zavodu (minijatura Posljednji sud, atribuirana Kloviću). U Grafičkoj zbirci NSK na trajnoj je pohrani minijatura Gloria in excelsis Deo, u vlasništvu Ureda predsjednika. Ta je minijatura zanimljiva zbog toga jer je vjerojatni autor središnjeg crteža Andrea del Sarta, a ukrasni okvir crteža iluminirao je Julije Klović. U Modernoj galeriji u Zagrebu još je jedna minijatura, kupljena također odlukom Vlade RH. Minijatura je još uvijek predmetom istraživanja, no moguća je atribucija Kloviću. U svakom slučaju, ovom prilikom bit će prvi put predstavljena javnosti. Zanimljivost izložbe je posudba minijature iz privatne zbirke u Hrvatskoj, koju je naš vodeći povjesničar umjetnosti za razdoblje renesanse, prof. dr. Milan Pelc, ravnatelj Instituta za povijest umjetnosti, atribuirao Kloviću.

Na izložbi će također biti izloženi i bakrorezi koji datiraju u 16. stoljeće, a nastali su kao djela nastala prema Klovićevim djelima. Među autorima koji je najčešće radio 'po Kloviću' je sjajni majstor renesansne grafike Cornelis Cort. Bit će izložena i dva drvoreza Albrechta Dürera po kojima je, pak, stvarao sâm Julije Klović. Sva su ta djela posuđena iz hrvatskih institucija – Kabinet grafike HAZU, Bogišićeva zbirka u Cavtatu; Zagrebačka nadbiskupija, Valvasorova zbirka; Hrvatski povijesni muzej. Posebno iznenađenje bit će, nakon mnogo godina, ponovno izlaganje u javnosti čuvenog Misala opata Jurja od Topuskog. Riječ je o misalu čije su folije iluminirali brojni iluminatori, a vrlo je vjerojatno da je jedan od njih bio i Julije Klović. Pohranjen je u Riznici zagrebačke katedrale i Zagrebačka nadbiskupija ga vrlo teško, čak gotovo nikada ne posuđuje. No, za potrebe ove izložbe učinili su iznimku.

Autorica ove značajne izložbe je Jasminka Poklečki Stošić, viša kustosica Galerije Klovićevi dvori. Suradnici na projektu su prof. dr. Milan Pelc, autor postava izložbe kao i tekstova u katalogu te dr. sc. Valerija Macan Lukavečki, autorica teksta i kataloških jedinica u katalogu izložbe. O scenografiji izložbe brinu se arhitekti Željko i Lana Kovačić. Grafičko oblikovanje kataloga, plakata i pozivnice potpisuje Igor Kuduz.